RSS

Najem krótkoterminowy – system wynajmu cz.1

17 Kwi
Najem krótkoterminowy – system wynajmu cz.1

Różne systemy biznesowe

Każdy biznes, czy to jest sprzedaż piłek w sklepie, czy usługi stomatologiczne, jak również i wynajem długo- i krótkoterminowy, aby osiągać maksymalne przychody, potrzebuje posiadać opracowany i dopracowany system. Najlepiej sobie to wyobrazić albo na ludzkim ciele, albo na samochodzie. I to, i to złożone jest z wielu systemów. W ciele mamy układ oddechowy, immunologiczny, pokarmowy, krwionośny, itd. W samochodach jest układ hamulcowy, kierowniczy, wspomagania, elektryczny, jezdny, itd. Aby człowiek żył i miał się dobrze, tak samo jak samochód – aby jeździł i był bezpieczny, to każdy z tych układów musi być sprawny, a w dodatku musi współpracować z innymi systemami.

Identycznie jest w przypadku najmu nieruchomości na krótkie terminy.

W dwóch częściach tego artykułu postaram się jak najtrafniej opisać biznes najmu krótkoterminowego od strony funkcjonalnej. Niestety, póki co, będę teoretyzował, ponieważ nie mam jeszcze doświadczenia z tego typu najmem (od strony wynajmującego); aczkolwiek wiedz, iż bardzo poważnie traktuję taki rynek wynajmu, ponieważ sam już wkrótce mam zamiar do niego dołączyć.

Systemy wchodzące w biznes wynajmu

  • system marketingowy
  • rezerwacje i powiadamianie
  • płatności
  • wydawanie i przyjmowanie kluczy
  • zapewnienie komfortu
  • czystość + wymiana pościeli, ręczników
  • konserwacja bieżąca i ewentualne naprawy
  • system prawny

Marketing

Raczej jestem daleki, aby uczyć Cię sztuki marketingu, ponieważ na ten temat możesz znaleźć np. wiele książek. Masz swój biznes związany z wynajmem krótkoterminowym, więc fajnie byłoby mieć swoją stronę www. Sam założyłem stronę EZHome24.pl, tylko i wyłącznie pod ten typ biznesu. Jeżeli zajmujesz się już czymś i masz do tego przedsięwzięcia stworzoną stronę internetową, to polecam rozdzielić typy biznesu na oddzielne strony webowe. Dlatego też usługi związane z zarządzaniem najmem długoterminowym mam na wynajem.EZHome.pl, a minimum wizytówkę o najmie krótkoterminowym będę miał na zupełnie innej, wspomnianej powyżej stronie, która będzie pozycjonowana na zupełnie (choć podobnie brzmiące) frazy. Niby wszystko będzie i tak na temat najmu, ale warto to rozróżnić, ponieważ oba wynajmy skupiają się na zupełnie różnej grupie docelowej.

Jeżeli masz zbudowaną grupę (na FB czy youTube, itp) to warto tam wspomnieć o tym, że rozwijasz również inną gałąź biznesową i zaprosić na osobną stronę swoich fanów, kolegów, przyjaciół itd.

System rezerwacji

Niesamowicie istotny element w branży hotelarskiej, do której wchodzisz ze swoim apartamentem wynajmowanym na doby. Aby Twój interes obył się bez zgrzytów, musisz zapanować nad obsługą rezerwacji i odwołań. Niby proste; niby wystarczy kalendarz; a jednak! Oczywiście jeżeli skorzystasz z pośrednictwa jakiegoś operatora, to pewnie dostaniesz również fajny system kalendarza, który będzie automatycznie odznaczał zabukowane dni, wysyłał powiadomienia, itd. Dzięki kalendarzowi wynajmujący będzie po prostu wiedział komu i kiedy ma wynająć mieszkanie, a gość dostanie potwierdzenie kiedy i gdzie ma się stawić. Możesz to narzędzie również zgrać ze swoją stroną www, aby zsynchronizować kalendarze i pozbyć się ryzyka wynajęcia w tym samym dniu tego samego apartamentu kilku osobom na raz. Zapewne istnieje wiele modułów obsługujących rezerwacje, które możesz podpiąć do swojej strony www, jak również możesz zlecić budowę systemu rezerwacji pod Twoje potrzeby. Tu ograniczeniem są tylko fundusze i czas, ale wg mnie po co wyważać otwarte drzwi i pewnie wygodniej będzie skorzystać z gotowca operatora.

To samo tyczy się tzw. channel manager’a – czyli oprogramowania dzięki któremu będziesz z jednego miejsca (swojego laptopa) mógł zarządzać cenami, czy dostępnością pokoi na stronach sprzedażowych wielu operatorów. Nacisk kładź na automatyzację procesów, dzięki którym zaoszczędzisz mnóstwo czasu.

Warto również wspomnieć o optymalizacji zysków i tzw. overbooking’u. Przytoczę tu fragment opisu z wikipedii:

Rynek usług turystycznych jest niezwykle dynamiczny i charakteryzuje się dużym odsetkiem anulowanych rezerwacji. Często zarezerwowane noclegi nie skutkują jednak faktycznym pobytem gościa w obiekcie i tym samym stanowią potencjalną stratę dla hotelu. Kierownictwo hotelu dąży do sytuacji, w której obłożenie jest pełne. Zatem będzie starało się utrzymać 100% obłożenia wliczając w swej kalkulacji rezerwacje, które potencjalnie nie dojdą do skutku. Tym samym, chcąc uchronić się przed przewidywalnymi stratami często stosowana jest strategia nadsprzedaży aby wypełnić potencjalnie anulowane rezerwacje nowymi. Powszechną praktyką w sieciach hotelowych jest przyjmowanie 110% rezerwacji na daną dobę.

Planując zatem zmaksymalizowanie zysku, w świetle potencjalnych overbookingów, zarządzający hotelem musi brać pod uwagę takie czynniki jak: ilość anulowanych rezerwacji (szczególnie last minute cancellation); nie pojawienia się gości (no-show); przedłużenia pobytu gości; skrócenia pobytu gości.

Należy przy tej okazji dodać, że nadsprzedażą parają się sieci hoteli, które mogą łatwo poradzić sobie z problemami, jakie taka strategia niesie i raczej nie jest to polecane właścicielom, którzy mają po jednym apartamencie.

Opłacenie pobytu

Nad tym zagadnieniem raczej musisz pomyśleć już sam. Masz kilka dróg do wyboru. Np. możesz pobierać zapłatę w formie gotówki przy wydawaniu gościom kluczy. Ale co będzie, jak goście przyjadą w środku nocy, lub nie będą mieli wystarczająco dużo gotówki, albo będą chcieli zapłacić w innej walucie? Problem nieco rozwiązuje terminal płatniczy, który przyjmuje karty. Ale terminale dostają raczej firmy, a nie osoby fizyczne. Więc może zrobisz łatwy system zapłaty poprzez stronę www? Za to niestety pośrednik skasuje Cię ok 2-4% od takiej transakcji, ale dostaniesz więcej komfortu.

Warto przy okazji dodać, że nie zawsze Twój gość przyjedzie – czyli nie zawsze po prostu dotrze do Twojego apartamentu, co wiąże się ze stratą (choćby czasu). Niestety czasem tak bywa i warto się z tym pogodzić. Ale zawsze możesz obwarować (regulamin) takie sytuacje, związane z niedojazdem lub zwykłym odwołaniem ówcześnie wykonanej rezerwacji, dodatkowym kosztem dla takiego delikwenta.

Klucze

Z kluczami również jest zabawa. Ale czasy się zmieniają i powstają co rusz nowe udogodnienia. Każdy właściciel może opracować sobie swój własny system dostarczania i zdawania kluczy. Oczywiście możesz ganiać z pękiem kluczy do klienta lub zostawiać zestaw do odbioru u sąsiada. Nieco wygodniejszą formą jest zamontowanie specjalnej skrzynki na szyfr, w której klient znajdzie klucze otwierające drzwi lokalu; Ty wystarczy, że prześlesz kod zamka klientowi. Po skończonym pobycie poprosisz klienta, aby wrzucił klucze do skrzynki na listy lub do tej specjalnej puszki i już zaoszczędzisz czas na odbiór osobisty. Pojawiły się na rynku specjalne klamki otwierane na kod, który można wysłać (lub może z automatu zostać wysłany) klientowi w dowolnym momencie (np. przy potwierdzeniu pobytu). Technologia idzie do przodu poprawiając komfort, ale też i wyciągając złotówki na kolejne gadżety.


C.D.N.

Ponieważ artykuł nieco mi się rozciągnął, to postanowiłem podzielić go na 2 części. Kolejna ukaże się wkrótce, dlatego zapisz się na listę (śledź blog) po prawej stronie,a będziesz zawsze na bieżąco z najnowszymi artykułami.

Reklamy
 
1 Komentarz

Opublikował/a w dniu 17 kwietnia 2018 w Nieruchomości, Wynajem

 

Tagi: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

One response to “Najem krótkoterminowy – system wynajmu cz.1

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

w

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

 
%d blogerów lubi to: