RSS

Wynajem a kasa fiskalna

29 Gru
Wynajem a kasa fiskalna

Jak uniknąć kasy fiskalnej, gdy wynajmujesz lokal(e)

Dzięki zapisowi art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, niektórzy podatnicy są zobligowani do prowadzenia ewidencji sprzedaży za pomocą kas rejestrujących. Którzy to ci „niektórzy”? Ano ci, którzy dokonują sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej – czyli wszyscy właściciele nieruchomości lokalowych, którzy wynajmują swoje mieszkania osobom fizycznym.

Inwestor w CashFlow z kasą … rejestrującą

Spokojnie. Omówimy sposoby, aby zapobiec sytuacji, kiedy to właściciel nieruchomości przychodzi do lokatora po czynsz z kasą fiskalną 🙂

Od 01 stycznia 2015 r. wejdzie w życie nowe (okres trwałości 31.12.2016) rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie zwolnień od obowiązku posiadania kaski fiskusa. Tu masz namiar: Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 listopada 2014 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących

Sposoby na uwolnienie się z obowiązku ewidencjonowania

  1. Jeżeli obrót zrealizowany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczył w poprzednim roku podatkowym kwoty 20 000 zł. W przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli obrót z tego tytułu nie przekroczył, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20 000 zł.
  2. Świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.
  3. Zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia, czyli:
    1. wynajem i usługi zarządzania nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi (poz. 26)
    2. usługi związane z obsługą rynku nieruchomości (poz. 27)
    3. Pozostałe usługi związane z zakwaterowaniem z wyłączeniem PKWiU 55.90.13.0 – dotyczy wyłącznie: usług krótkotrwałego zakwaterowania pozostałych, gdzie indziej niesklasyfikowanych (z wyłączeniem usług hotelarskich i turystycznych) – poz. 21

UWAGA:

W przypadku podatników dokonujących dostawy towarów lub świadczenia usług, o których mowa w poz. 21, 26, 27 i 49 załącznika do rozporządzenia, zwolnienie ma zastosowanie, jeżeli dostawa towarów i świadczenie usług w całości zostały udokumentowane fakturą.

Wyjaśnienie o co w tym wszystkim chodzi

Ad.1

Krótko – jeżeli dostałeś w zeszłym roku z czynszu mniej, niż 20 tys. zł, to możesz nie kupować kasy fiskalnej.

Ad.2

Jeżeli najemca wpłaca Tobie na konto wszystkie płatności związane z najmem i rzetelnie je opisuje, to również daruj sobie kasę. Wyjaśnić należy, co to znaczy rzetelnie? Jeżeli obciążasz najemcę opłatami eksploatacyjnymi, za media i za czynsz najmu, to ten najemca powinien pięknie opisać w tytule przelewu za co konkretnie płaci i najlepiej ile. Czyli jak pobierasz 1 tys zł czynszu + 300 zł kosztów stałych + 250 zł za media (woda, gaz, prąd), to niech tak to będzie opisane w przelewie przez Twojego lokatora.

Ad.3

Jak wystawiasz fakturę lokatorowi za dany okres najmu (np. miesięcznie) to też jest OK i możesz zapomnieć o kasie fiskalnej. Faktura zastąpiła rachunek za najem, którego już nie ma. Jeżeli wynajmujesz mieszkanie na cele mieszkalne, to jesteś zwolniony z VAT, czyli na f-rze piszesz w tabeli VAT „zw”. Wpisuj tę formułkę w swoje faktury: „Podstawa zwolnienia: art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o podatku od towarów i usług„, gdy korzystasz z tego zwolnienia – czyli wynajmujesz mieszkanie na cel zamieszkiwania.

Jak wystawić fakturę najemcy? Prościzna, jeżeli oczywiście skorzystasz z Systemu Rozliczania Wynajmu v2.

Zresztą sam zobacz, jakie to proste, łatwe i szybkie:

Lubię TO - inwestowanie w nieruchomości

Zapisz się na listę (śledź blog) po prawej stronie,a będziesz zawsze na bieżąco z najnowszymi artykułami
Advertisements
 

Tagi: , , , , , , , ,

5 responses to “Wynajem a kasa fiskalna

  1. 9groszy

    30 grudnia 2014 at 10:40 AM

    Dzięki za wpis, rzeczowo i konkretnie. Lepiej nie wchodzić w kasę fiskalną. Sam zakup to stosunkowo niewielki wydatek (US zwraca do 700 zł), ale później dochodzą przeglądy fiskalne i cała biurokracja z tym związana.

     
  2. Mariusz Kobak

    2 stycznia 2015 at 3:36 PM

    Reasumując jeśli mieszkanie wynajmuje się na cele mieszkalne osobie fizycznej, nie firmie to w zasadzie nie trzeba kupować kasy fiskalnej. To by było bez sensu jeśli ktoś ma jedno lub kilka mieszka na wynajem, żeby zmuszać go do stosowania takiego narzędzia.

     
  3. Marcin

    15 stycznia 2015 at 2:09 PM

    Chory kraj, w którym by uniknąć posiadania kasy fiskalnej przy wynajmie trzeba tak dobrze znać przepisy. Naprawdę chory – przecież składam deklarację podatkową i tyle. Kasa fiskalna? Co to kiosk? Na miłość boską….

     
  4. Ula

    23 stycznia 2015 at 3:07 PM

    Kasę fiskalną muszą mieć wszyscy, obecnie nawet fryzjerki…

     

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

 
%d blogerów lubi to: